Waarom we vanuit biggroup.ams samenwerken met ons retail experience center.
Merken investeren veel in online, social presence en dit is logisch want we zien een enorme groei van online winkelen, het oriëntatieproces start voor veel productgroepen primair online. Vaak heeft het cognitieve brein de koopbeslissing al gemaakt voordat een consument de deur achter zich dichttrekt op weg naar een winkel, experience center of koopgoot.
We werken vanuit Amsterdam juist nu samen met ons retail innovation center omdat we daar technologie gebruiken om klanten beter te bedienen, toegevoegde waarde te blijven leveren in de fysieke wereld en een betere vertaling te maken van de online investeringen naar fysieke verkooppunten. We voeren (online)campagne voor de mooiste merken in Nederland maar willen ook zorgen dat we in de fysieke wereld oogsten wat we online opgebouwd hebben.
Geen verrassing dat AI hier een grote rol in speelt. Personeel is moeilijk te krijgen op de winkelvloer, een deel van de bezoekers snakt naar Nederlandstalige toelichting een ander deel spreekt liever Engels, Chinees, Spaans of welke taal dan ook. Producten worden steeds ingewikkelder en productlifecycles steeds korter waardoor informatie behoefte alleen maar toeneemt. ‘’ Ik moet het even aan mijn collega vragen’’ geeft bij de consument niet het vertrouwen om tot koop over te gaan.
Recentelijk hebben we in ons retail innovation center een AI-platform gebouwd waarin we retail sales agents hosten die 24/7 klanten te woord staan, op de hoogte zijn van alle productdetails en ook kruisverbanden kunnen leggen tussen producten om de juiste keuze te adviseren. Avators die een weerspiegeling zijn van de merkidentiteit, met een tone-of-voice die spot-on past bij het merk begeleiden die klanten en helpen bij keuzes. Ze zorgen voor een eerste korte introductie terwijl de adviseur nog even een ander gesprek afmaakt, of ondersteunt de verkoopadviseur bij heel specifieke vragen. De eerste resultaten zijn veelbelovend.
Zo werkt de AI-sales agent naadloos samen met de verkoopadviseur en zijn ze een sterk team. De ene heeft alle kennis paraat, zorgt voor de details, informeert een bredere groep (potentiële) klanten, is nooit ziek, onderstreept vooruitstrevendheid en innovatie. De ander zorgt voor het onmisbare menselijke contact en zorgt dat je (potentiële) klanten de warme, menselijke aandacht krijgt die ze verdienen als ze interesse in je merk hebben. Ohja, en best fijn als de sell-out verhoogt en je ROI op de retailomgeving (experience center, showroom of winkel) een positieve ontwikkeling laat zien. Wil je een werkende demo zien voor jouw merk of experience center neem gerust contact op.